La Teoria dels nivells harmònics de desenvolupament (TNHD) és un intent d’explicació ordenada del fenòmen de desenvolupament de la persona. Una explicació seqüencial de quins són els fenòmens físics i psíquics més importants així com el progressiu ordre d’aparició i la relació que guarden entre sí al llarg dels primers anys de la vida d’una persona.
En la TNHD s’entèn el desenvolupament del “ser” com el resultat de la interdependència de dos factors:
El projecte genètic és l’herència que els pares lleguen al nou ser a través de l’evolució de la pròpia espècie humana. Aquest projecte genètic condiciona el futur del nen/a en tots els aspectes del desenvolupament tant físics com psíquics.
No obstant, aquest és només un factor del desenvolupament, important però no l’únic. Un altre element fonamental en el desenvolupament de la persona és l’ambient – o millor dit, els àmbits – de desenvolupament. El subjecte, segons les circumstàncies, encontres, relacions… que va vivint va escollint, i des d’aquí es va construint l’experiència vital. Aquest és el terreny en el que és dóna l’experiència educativa on els/les educadors/res ( famílies, terapeutes, mestres… ) acompanyen als infants a créixer des de l’amor. Partint del projecte genètic que cadascú té es dóna la mà als petits amb un projecte educatiu personalitzat per arribar al ple desenvolupament del seu ser, afavorir el creixement des de l’harmonia en els diferents paràmetres que conformen l’estructura humana.
El mètode CEMEDETE es recolza en la Teoria dels Nivells Harmònics de Creixement, que considera un conjunt de 7 paràmetres fonamentals per a que hi hagi un desenvolupament saludable de l’infant:
1-Psicomotricitat (Desenvolupament tònic, resposta motora simple Resposta, motora coordinada i automatitzada)
2- Percepció i coneixement
3- Corporeïtat i ubicació espaciotemporal
4- Ritme, inhibició i control cortical (capacitat d’atenció-acció)
5- Comunicació i llenguatge
6- Emotivitat-afectivitat
7- Capacitat d’adaptació.
Cadascun d’aquests paràmetres presenta en el seu desenvolupament una sèrie de signes que determinen el nivell assolit al llarg de l’evolució de cada nen/a. Per tal que el desenvolupament sigui harmònic cal que els diferents paràmetres es vagin desenvolupant en la proporció adequada, en perfecte equilibri funcional. Quan això no s’esdevé es dóna una situació o un desenvolupament disharmònic; els seus signes poden ser d’alerta o d’alarma, segons el nivell de gravetat de la disharmonia. Per exemple, en cada nivell de desenvolupament la resposta motora simple cal que sigui adequada al desenvolupament del to aconseguit en aquest mateix nivell, i la percepció a d’estar adequadament estimulada i acompanyada per aquest mateix moviment.
En el mètode CEMEDETE i en l’Associació el rabeig un espai on créixer diferenciem una sèrie d’etapes de desenvolupament a través de les que l’infant es va configurant com a ser, com a persona, com a subjecte: